Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Ženy, prolomte letitá tabu a začněte podnikat. Nic to není

  • 0

Co je největší překážkou pro vstup žen do podnikání? Genderové předsudky, starost o rodinu, nebo strach z neúspěchu? Dnes už to nemusí být ani jedno.


Necelých 30 % všech podnikatelů v České republice jsou ženy. Drtivá většina žen podniká ve velmi malých firmách s maximálně 9 zaměstnanci. Jedná se o 87 % všech českých podnikatelek. Společnosti s více než 250 zaměstnanci vede pouze 0,5 % žen. Z tohoto krátkého souhrnu je patrné, že v podnikání žen jsou stále ještě velké předsudky, které je brzdí v rozvoji. V české populaci mají ženy se svým 51% podílem nad muži nepatrnou převahu a k vyrovnanému stavu by měly nakročit i v poměru podnikatelů. 6eny můžou být vnímány jako klíčový element moderního byznysu, který bude hýbat 21. stoletím. Bez velkých gest si jdou za svým, netrpí ješitností a jsou odolnější než muži. K rozhodnutí začít podnikat ale stále potřebují impuls a více sebevědomí. 

Co ženy brzdí v rozletu?

Ženy to mají s podnikáním jinak než muži. Otázkou je, jestli jsou vůbec ženy schopné využít možností otevřeného podnikání a rovných příležitostí. Charakteristické vlastnosti něžného pohlaví, především větší zodpovědnost, skromnost nebo schopnost lépe předvídat situaci, se jim mohou stát velkou překážkou. Ukázala to zatím nejrozsáhlejší studie podnikání žen, kterou zpracoval Sociologický ústav Akademie věd ČR.


Když už žena začne podnikat, bývá zpravidla úspěšná a v ničem si nezadá s mužem. Problém je v tom, že řadě z nich chybí víra v sebe sama. Až 50 000 žen o podnikání nějakým způsobem přemýšlí, ale opět se dostáváme zpátky k odvaze do podnikání vůbec jít. Ženy své obchodní záměry realizují za předpokladu, že mají kvalitní informace o podnikání, mají šikovného mentora a často také až v případech, kdy si mohou otestovat, co založení firmy a jejího vedení obnáší.

1. Začnu, až na to budu mít

Ženy jsou oproti mužům racionálnější, více empatické a nejsou sebestředné, to jsou jistě výhody. Bohužel velkou překážkou a příčinou, proč se nepustí do vlastního podnikání, jsou obavy z neúspěchu a příliš velkého rizika vložit vlastní finance do rozjezdu. U začínajících podnikatelek se mohou objevit finanční problémy. Banky požadují za vyšší úvěry ručení majetkem, který ženám chybí. Podnikatelky si tak často musí vystačit se svými úsporami a s finanční podporou či půjčkou od rodiny a přátel. Pokud ženy na půjčku dosáhnou, dlouho se rozhodují, zda si ji mají vůbec vzít. Tento fakt se stupňuje například v době založení rodiny.

2. Nechci podnikat čistě pro zisk 

Ženy podnikání nevnímají jako naplňování vlastních ambicí. V tom se výrazným způsobem liší od mužů. Berou ho spíš jako východisko ze složité životní situace, například po ztrátě zaměstnání. Častým modelem ženy podnikatelky je proto takzvaná „pravá ruka manžela“. V takovém modelu impulz ke vstupu do podnikání vychází od muže, který svou ženu přemluví ke společnému vstupu do firmy. Muž je pak také pomyslnou hlavou rodinného podniku, která ho strategicky vede, žena mívá na starosti oblast administrativy a organizační podpory.

3. Chybí mi rady zkušených

Ženy rády sdílejí své pocity, radosti i strasti. Začátečnice jsou ve světě stále se měnící legislativy a povinností k úřadům ztracené. 82 % podnikajících žen uvedlo, že v začátcích by jim nejvíce pomohla přímá rada od zkušeného člověka. Ten by jim mohl pomoci odstranit nedostatky podnikatelského plánu, ve výpočtu návratnosti investic, ve finanční analýze, ale i v komunikačních dovednostech. Osobní rady jsou pak pro ženy mnohem důležitější než články na internetu.  Ženy kvůli svému založení mají větší problém se sebevědomím a hledají inspiraci a útočiště.

4. Když se mi to povede, co rodina

Ženy jsou jakožto matky nebo potencionální matky spojovány s rolí pečovatelky. Často se s ní ale, mnohem více než je zdrávo, spojují ony samotné. Sladění činností ve firmě a v domácnosti pro ně představuje strašáka, který nemusí být tak velký, jak se jeví.  Žena může částečně pracovat z domova. Schopná manažerka se pozná i podle toho, jak dokáže organizovat sama sebe a svou rodinu. 

Je ale důležité, aby rodina projevila velkou dávku pochopení a podpory. Podnikatelka by měla členy rodiny na novou situaci připravit, nastavit nová pravidla vzájemného fungování a případné problémy řešit operativně. Problémem už dnes není, díky mateřským školám, dětským skupinám a jim podobným zařízením, ani hlídání dětí. 

5. Důležité je teplo domácího krbu

Genderové předsudky jsou dalším důležitým aspektem, který se podílí na tom, že se nám nedostává žen podnikatelek. Na ženy stále ještě není nahlíženo jako na hlavní živitelky rodiny, ale spíše jako na opatrovatelky rodinného krbu. Rodinný život, sociální hodnoty a stabilní zázemí jsou samozřejmě důležité, ale žena by si kvůli nim neměla kazit život a zanedbávat vlastní rozvoj.   


Začínající podnikatelky se musí připravit na to, že budou svou pozici obhajovat mnohem déle a složitěji, než by tomu bylo v případě muže. Rozhodující pozice jsou v drtivé většině obsazeny muži a ty mají často problém respektovat ženu, a zvlášť začátečnici, jako rovného partnera. 


·         47 % žen se na majitelky společností vypracovalo z běžných pracovních pozic 

·         26 % žen začalo podnikat z nutnosti (finanční tíseň, mateřská dovolená) 

·         11 % žen začalo podnikat z nutnosti převzít po někom firmu (úmrtí dosavadního majitele nebo jiné nepříznivé situace) 

·         8 % žen pokračuje v tradici rodinného podnikání 

·         8 % žen cítí podnikání jako své poslání a naplnění svého života

Kam pro inspiraci a radu

Problematikou podnikání žen se zabývá stále více organizací a projektů. Ženy se mohou hlásit do vzdělávacích kurzů, získávat granty od Evropské unie nebo jen začít využívat speciální coworkingová centra. Všechny mohou být dobrým odrazovým můstkem k tomu, aby české ženy mohly dobýt tuzemský trh.

Až do listopadu roku 2014 poběží pod hlavičkou Evropského sociálního fondu v ČR projekt Inspirujeme ženy k podnikání. Jeho cílem je poskytnout prostřednictvím přenosu dobrých zkušeností německého partnera českým podnikatelkám možnost přístupu k novým podnikatelským ideám, zdrojům inovací a dat potřebných pro úspěšné podnikání. Projekt pilotně odstartoval v Jihočeském kraji a postupně by se měl rozšířit do celé republiky. Přenos know-how a především styk se skutečnými příběhy a skutečnými úspěšnými ženami podnikatelkami by také měl zvednout podíl žen podnikatelek jakožto OSVČ. Těch je v České republice pouhých 29,3 % a v poměru k mužům je toto z hlediska rovných příležitostí alarmující. Hlásit se mohou ženy začínající podnikání a vykonávající samostatnou výdělečnou činnosti. Jedná se zejména o nezaměstnané a ženy po rodičovské dovolené, které chtějí začít své vlastní podnikání.

Asociace podnikatelek a manažerek ČR pak láká na Život nápadům. Na webových stránkách projektu se píše, že i zde je důležité především sdílet své představy, nadšení, ale i obavy. Je tedy více než jasné, že i zde je cíleno na ženské myšlení. Asociace nabízí nejen inspiraci, ale i užitečné nástroje, informace a kontakty, které bude začínající podnikatelka při prvních krocích potřebovat. Ty ženy, které už podnikají, se zase mohou hlásit na semináře a workshopy. Podpora žen patří k dlouhodobým celosvětovým projektům.


Nejnovějším projektem vůbec jsou ŽENY s.r.o. Jde o projekt, který se nechce profilovat jen jako webový informační portál, ale jako reálná skupina lidí, která bude prostřednictvím mentorů, soutěží a přednášek seznamovat mladou generaci s příležitostmi i nástrahami vlastního byznysu. Mezi hlavní aktivity projektu patří vlastní coworkingové centrum, kde se pořádají semináře a setkání na různá témata. Zároveň mohou tyto prostory ženy využít pro obchodní jednání či si je pronajmout pro své vlastní podnikatelské aktivity. 

Projekt lze také přenést formou franchisingu do jednotlivých regionů s know-how, zkušenostmi a zázemím, které ŽENY s.r.o. nabízí. 


Doporučená literatura (nejen) pro ženy: kniha Opřete se do toho od  Sheryl Sandbergové

Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus