Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Jak si můžeme snížit základ daně?

Blíží se nám konec roku a pomalu už začínáme přemýšlet nad účetní závěrkou. Dnes vám chceme ukázat, jak je možné optimalizovat daně.

1. Nákup kancelářských potřeb

Kancelářské potřeby jsou pro provoz firmy většinou nezbytné, a proto jde o plně uznatelné náklady. Jen je třeba dát si pozor, aby uváděné náklady odpovídaly rozsahu firmy.

2. Nákup elektroniky a vybavení kanceláře
Elektronika určená pro firemní použití je také uznatelným nákladem, a tedy i vhodným způsobem, jak před koncem roku snížit daňový základ. Týká se to pochopitelně také nábytku a dalšího vybavení, které je pro provoz kanceláře nezbytné. Samozřejmě i zde platí, že by výdaje za vybavení měly být adekvátní.
 

3. Pracovní oděvy s logem firmy
U oděvů je třeba prokázat, že jsou používány výlučně v pracovním prostředí. Zatímco u pracovní kombinézy to pravděpodobně nebude problém, například u obleku by se to prokazovalo obtížně. Řešením je umístit na něj viditelně logo vaší společnosti, eventuálně můžete do nákladů zahrnout pouze polovinu celkové ceny oděvu.

4. Reklamní předměty jen do určité hodnoty
Aby se z reklamních předmětů mohl stát daňově uznatelný náklad, musí splňovat několik náležitostí. Hodnota jednotlivých předmětů nesmí přesahovat 500 Kč a musí být opatřena označením firmy či souvisejícího produktu. Nesmí také podléhat spotřební dani, výjimkou je pouze neperlivé víno. Kromě něj firmy nejčastěji vybírají například USB disky, kalendáře, zápisníky nebo luxusní pera.

5. Pronájem nemovitosti vlastní firmě
Další tip je poměrně častým způsobem optimalizace, ačkoli jeho princip je složitější než jen vytváření daňově uznatelné položky. Vše spočívá v tom, že si můžete jako fyzická osoba zakoupit nemovitost a tu následně pronajímat své společnosti. S ohledem na rozdíly mezi fyzickou a právnickou osobou lze takto ušetřit na daních a odvodech z nemovitosti, jejichž souhrn činí u fyzické osoby zhruba 15 %, u právnické může jít až o 30 %. Pronájem kancelářských prostor je pak samozřejmě možné uvést do nákladů.

6. Prémie a dary
Pokud hodláte zaměstnancům vyplácet prémie, pak je konec roku ideální dobou. S ohledem na hospodářské výsledky totiž víte, jestli si tento krok můžete dovolit. Pokud ano, prémie můžete dát do nákladů a tím snížit daňový základ.
Další možností je poskytnout dar neziskové organizaci na vzdělávací, sportovní, kulturní, zdravotní či sociální účely. V případě právnických osob musí mít každý z jednotlivých veřejně prospěšných darů hodnotu vyšší než 2 000 Kč. Tu si můžete odečíst od daňového základu, a to až do výše 10 % jeho základu. U fyzických osob musí mít dary v souhrnu nad 1 000 Kč, odečíst můžete až 15 % základu.

7. Uplatnění daňové ztráty z minulých let

Daňová ztráta nastává tehdy, kdy výše uznatelných nákladů přesáhne příjmy. Uplatňuje se speciálním formulářem přiloženým k daňovému přiznání a je možné ji použít na dílčí základy daně, o ztrátu naopak nelze ponížit příjmy ze samotného zaměstnání. Daňovou ztrátu můžete uplatnit až pět období od jejího vzniku, po částech i jako celek v jednom z roků.


Kategorie: Články







blog comments powered by Disqus