Volné pozice/Kariéra | Blog | Pro média | Kontakt | |

Zůstaňte informovaní

Přihlašte se k odběru článků, rozhovorů a novinek od New Wave Service zdarma.

New Wave Service nebude sdílet Váš e-mail s žádnou jinou organizací a umožní Vám kdykoliv se odhlásit.

Vytvořte si chytrý firemní název

  • 0

Vytvořte si chytrý firemní název

Pokud si pro firmu, zboží či služby vytvoříte atraktivní název, snáze na sebe upoutáte pozornost a lidé si k vám vybudují osobnější vztah. Díky originálnímu pojmenování získáte jedinečnou identitu.

Základní kritéria: Originalita, jednoduchost a libozvučnost

Jaká kritéria by měl atraktivní název splňovat? Obchodní název by měl být v prvé řadě jedinečný. Jméno firmy či výrobku by nemělo být snadno zaměnitelné s konkurencí. Nemělo by být ani krkolomné a zbytečně složité. Ať už se jedná o firmu nebo produkt, označení musí být snadno vyslovitelné. Pokud máte nějaké nápady na obchodní název, zkuste si třeba představit situaci, že takové označení budete diktovat někomu do telefonu. Napíše si váš název bez zaváhání, nebo budou vznikat otázky, jak se píše? Ve snaze po originalitě zapomínají tvůrci na to, že spotřebitel je člověk, nikoli stroj.

S tím souvisí i požadavek, aby byl název příjemný na poslech. Pokud je to možné, měl by mít správný rytmus. Pokud je to možné, měl by název vzbuzovat volné spojení a nálady, které jsou charakteristické pro podnikání, které název reprezentuje.

Pokud se chcete o návrh obchodního názvu pokusit vlastními silami, je třeba si nejprve ujasnit, z čeho má být sestaven. Jaké budou jeho stavební kameny? Má to být vaše jméno, druh podnikání, cílová skupina, místo založení podniku, metaforické vyjádření, novotvar nebo něco jiného? Možností se nabízí celá řada. Každá má své výhody i limity.

Novotvary, složeniny a slovní hříčky

Někdy můžete svou firmu pojmenovat po sobě. Limitem je poměrně často neoriginalita, mnohdy také nelibozvučnost nebo potíže se zápisem. Možná se ale rozhodnete pro jinou cestu, a to pro novotvar. Pro snazší zapamatovatelnost může být užitečné zakomponovat do něj kořen známého slova.  Vyzkoušet můžete také různé složeniny, přesmyčky a slovní hříčky.

Složeninám se odborně říká blend. Mezi hezké blendy patří například: Duracell, Palmolive, Volkswagen atd.

Přesmyčky a slovní hříčky – sem patří názvy: Beatles, Yenkee.cz atd. Jazykový hlavolam vytvoříte snadno, ale jen málokterý je zvukomalebný. Smyslem obchodního názvu je sestrojit marketingovou pomůcku – spotřebitel by měl být schopen slovo rozklíčovat a neměl by si na něm lámat jazyk.

Zkratky v názvu – široké možnosti a práce navíc

Pokud se rozhodnete pro zkratku, nemusí to být nutně iniciálová zkratka. Můžete zkusit vytvořit akronym (zkratkové, ale zároveň svébytné slovo). Například: Ahold, Alza, Rupa, atd. Základem jsou úvodní hlásky dvou či více slov. Rupa je třeba akronymem jména Rudolf Pachl.

Složitější variantou je tzv. backronym. V tomto případě hledáte volné takové jméno, aby se hodilo na skutečné existující slovo – například: Dana (Dobrá a neškodná antikoncepce) nebo RaJ (Restaurace a jídelny), atd. Veřejnost si vás snáze zapamatuje. Vytvořit vhodný backronym je ale poměrně náročné.

Vytvořený název a jeho ochrana

S dobrým názvem a dobrými službami budete úspěšní. Úspěch ale odjakživa lákal piráty a nekalou konkurenci. Prvním důležitým krokem při vytvoření názvu je zohlednit i volnou internetovou doménu s vhodnou koncovkou. Pokud máte skvělý název, jehož doména je však už obsazená, většinou je lepší vymyslet nový název. Dalším prvkem ochrany může být zaevidování názvu jako ochranné známky. Váš obchodní název bude díky tomu pod veřejnou právní ochranou.

Příklady:
Baťa – vlastní příjmení v názvu
Bakelit – upravené příjmení
Astrid – vypůjčené křestní jméno
Flashlube – popisná složenina
Izolepa – akronym
Kara – materiálový název
Terrain Tamer – zážitkový název
Jesenka – geografický název

Kategorie: New Wave Service







blog comments powered by Disqus